eBoks – Sådan bruger du den digitale postkasse

eBoks er en platform, hvor du kan læse din digitale post fra offentlige myndigheder og private virksomheder. Siden 2014 har det været obligatorisk for alle borgere i Danmark over 15 år at kunne modtage digital post fra det offentlig. Dette kan enten foregå via eBoks eller Borger.dk – du bestemmer selv hvilken af disse services, du vil benytte.

Hvad er eBoks?

eBoks er en enkel, sikker og gratis service, som fungerer som din personlige digitale postkasse. Her kan du modtage post fra det offentlige, men også fra en lang række private virksomheder – f.eks. lønsedler fra din arbejdsplads, forsikringspolicer, telefonregninger og kontoudtog fra din bank. Din indbakke i eBoks har ubegrænset plads, ligesom du selv har mulighed for at gemme vigtige dokumenter her.

eBoks er et selvstændigt aktieselskab, som blev stiftet i 2001, og ejes af Nets og PostNord. Ønsket med eBoks var at effektivisere forsendelse af post mellem virksomheder og private. Resultatet er færre udgifter til porto, en bedre og mere effektiv service samt mindre belastning af miljøet. Ud over digital post kan eBoks i dag også anvendes til bl.a. tovejskommunikation, digitale underskrifter og online-betalinger.

Få en introduktion til eBoks i videoen nedenfor:

Sikkerhed med digital post

Du kan være helt tryg ved at benytte din digitale postkasse i eBoks eller på Borger.dk. Din digitale post sendes krypteret, så ingen andre kan få adgang til den. Samtidig er din postkasse bundet op på dit cpr-nummer. Det betyder, at din digitale postkasse er 100% privat, og det er altså ikke muligt at dele postkasse med din partner.

Til gengæld er det muligt at give en anden person læseadgang til din digitale post. Du kan f.eks. give dine børn eller børnebørn adgang til din digitale post. Dette kan gøres, når du er logget ind i eBoks eller på Borger.dk, eller ved fysisk henvendelse på kommunens Borgerservice – eventuelt med en fuldmagt, hvis du ikke selv har mulighed for at møde op. Ønsker du helt at blive fritaget for digital post, kan du læse om muligheden på Borger.dk her.

Opsætning af eBoks

Det er meget nemt at komme i gang med at bruge e-Boks – det eneste, du har brug for, er en e-mailadresse og dit NemID. Tidligere skulle du bruge en browser for at oprette en ny eBoks-konto, men sådan er det ikke længere. Nu bestemmer du selv, om du vil bruge hjemmesiden eller app’en til at oprette en ny konto. Uanset om du bruger webbrowser eller app, når du opretter dig, kan du bruge begge metoder til at logge ind i fremtiden.

Du kan oprette dig som ny bruger af e-Boks på hjemmesiden her, eller hente den officielle app. Find app’en hvor du normalt henter dine apps.

eBoks til iPhone

Som iPhone-bruger kan du enten benytte eBoks som app eller tilgå siden gennem din browser. Du kan hente eBoks-app’en til iPhone her.

eBoks til Android

Har du en Android-telefon kan du hente eBoks-app’en til android her. Alternativt kan du benytte eBoks via din browser.

eBoks til tablet

Vil du gerne benytte eBoks på din tablet? Det er meget nemt at hente eBoks-app’en til din tablet. Har du allerede hentet app’en til din smartphone har du allerede app’en, hvis du tillader synkronisering mellem dine enheder. Er det ikke tilfældet, kan du finde app’en hvor du normalt henter dine apps. Du kan hente eBoks-app’en til iPad her og til android her.

Se hvordan du henter og sætter e-Boks op til din mobil i videoen nedenfor:

Adgang til eBoks via app

Når du har hentet eBoks som app til din smartphone, er du klar til at oprette en konto. Når du starter app’en, har du to muligheder – henholdsvis ’Log på’ og ’Bliv bruger’. Har du allerede en konto, kan du logge på. Ønsker du at oprette en ny konto, som skal du klikke på ’Bliv bruger’.

Det næste, du skal gøre, er at vælge en adgangskode. Skriv adgangskoden i feltet og gentag den nedenfor som en ekstra kontrol. Tryk på ’Fortsæt’. Nu skal du verificere din profil. Her tjekker eBoks hvem du er, og du skal have dit NemID klar. Vælg knappen ’Log ind med NemID’ og indtast dine oplysninger.

På den næste side skal du acceptere eBoks brugervilkår. Herefter er du logget ind og klar til at bruge eBoks. Næste gang du skal logge på eBoks-app’en skal du blot indtaste din adgangskode. Hvis din smartphone understøtter fingeraftryk/ansigtsgenkendelse, kan du aktivere denne funktion så du hurtigt kan få adgang til eBoks.

Vælg afsendere i eBoks

I eBoks har du mulighed for at modtage post fra en lang række forskellige private virksomheder og organisationer. Det gælder bl.a. din arbejdsgiver, dit pengeinstitut, dine pensionsselskaber, forsikringsselskaber og mange flere. Du vælger selv hvilke virksomheder og organisationer, du vil modtage post fra.

Du har mulighed for at finde og vælge afsendere i eBoks-app’en ved at klikke på punktet ’Afsendere’ som findes i bunden af siden. Har kan du både tilmelde og afmelde afsendere. Når du åbner ’Afsender’-siden i app’en, præsenteres du for en lang række forslag til afsendere, du kan vælge, men det er også muligt at benytte søgefunktionen. Her kan du søge efter specifikke afsendere i hele Danmark.

Sådan ser du om der er digital post

Når du opretter din e-Boks, tilknytter du samtidig din e-mailadresse til din konto. Når dette er gjort, modtager du en e-mail hver gang der er ny digital post i din e-Boks. Enkelt og praktisk. Du kan også vælge at modtage en SMS, når der er ny post til dig. Dette kan gøres under menuen ’Indstillinger’ når du er logget ind i e-Boks.

Husk at tjekke din postkasse

Som borger har du pligt til at tjekke din digitale postkasse – enten i e-Boks eller på Borger.dk. Da du automatisk er tilmeldt Digital Post fra det offentlige, er det vigtigt, at du får sat din konto korrekt op og jævnligt tjekker din postkasse, så du ikke overser vigtige beskeder. Når et digitalt brev er ankommet til din digitale postkasse, betragtes det som modtaget – også selvom du først opdager det langt senere.

eBoks Plus

Bruger du eBoks Plus? Hvis du ikke allerede har tjekket de mange smarte funktioner ud, så er det bare med at komme i gang. Du finder eBoks Plus nederst på siden, når du er logget ind i eBoks-app’en. eBoks Plus er en selvbetjeningsplatform hvor du finder en lang række forskellige services. Med eBoks Plus er din eBoks ikke kun en digital postkasse, men et kartotek hvor du kan holde styr på en lang række vigtige dokumenter, kvitteringer, beviser og attester.

Her kan du se et udvalg af de forskellige services i eBoks Plus:

  • Storebox: Du kan få tilsendt alle dine kvitteringer digitalt og gemme dem i Storebox. På denne måde kan du hurtigt finde den kvittering, du leder efter.
  • Digital Servicebog: Som bilejer kan du gemme alle relevante oplysninger om service og eftersyn på bilen i Digital Servicebook.
  • Kodehusker: Har du også mange forskellige adgangskoder, som du kæmper med at holde styr på? I kodehuskeren kan du gemme pinkoder og brugeroplysninger et sikkert sted.
  • Energiforbrug: Energiforbrug giver dig mulighed for at følge med i dit forbrug af vand, varme og el. Du kan se og indtaste de nyeste tal og sammenligne med tidligere år og måneder.
  • Livsguiden: Med Livsguiden kan du sørge for, at alle vigtige dokumenter (bl.a. testamenter) er opdateret, så de ligger klar når dit liv ændrer sig.
Alle de forskellige services ligger klar til dig i eBoks Plus, men aktiveres først når og hvis du ønsker at benytte dem.

Backup: Brug e-Boks til at gemme filer i skyen

E-Boks handler ikke kun om at sende og modtage digital post. Du kan også lægge billeder, dokumenter og andre filer op i din e-Boks, og på denne måde gemme filerne i skyen. Dine filer er dermed i sikkerhed, ligesom du altid kan tilgå dem uanset tid og sted. Du kan f.eks. gemme fotos, fødselsattest, uddannelsesbevis, kvitteringer eller en kopi af skødet på din bolig.

Mens du har ubegrænset plads til den post, som du modtager i e-Boks, er der en begrænsning for de filer, du selv lægger op. Her har du nemlig 1 GB til rådighed. Hvert dokument, du uploader, kan maksimalt fylde 10 MB.

Sådan gemmer du dine egne dokumenter i e-Boks (computer):
Start med at logge på e-Boks på www.e-boks.dk. Vælg herefter den mappe, hvor dokumentet eller dokumenterne skal placeres. Klik på ’Upload dokument’ og vælg de filer, du vil uploade. Afslut ved at trykke ’OK’.

Sådan gemmer du dine egne dokumenter i e-Boks (mobil / tablet):
Start med at åbne app’en på din smartphone eller tablet, og tryk på menu-knappen oppe til venstre. Tryk på ’Upload en fil’ (hvis du allerede har filen på din enhed) eller tryk på ’Mine uploads’ (hvis du ønsker at tage et billede af et dokument og efterfølgende uploade det).

Se hvordan du uploader dine egne dokumenter i e-Boks i videoen nedenfor:


Har du allerede filen, så vælg den og tryk ’Gem’. Indtast navn på filen og tryk ’Gem’ igen. Skal du først tage et billede, så vælg ’Upload et billede’, tag et billede af dokumentet med dit kamera, og vælg ’brug billede’, hvis du er tilfreds med billedet. Indtast herefter navn på filen og tryk ’Gem’.

eBoks erhverv

Har du en virksomhed eller en forening med et CVR-nummer, så skal virksomheden eller foreningen kunne modtage digital post fra det offentlige. Du kan tilgå den digitale virksomheds-postkasse gennem eBoks eller direkte på Virk.dk. Postkassen er aktiv lige så snart virksomheden har modtaget et CVR-nummer, og virksomheden har selv ansvar for at tjekke postkassen løbende. I den digitale postkasse modtager virksomheden bl.a. breve fra Skat og andre myndigheder.

Hvordan du får adgang til virksomhedens digitale postkasse, afhænger af din virksomhedstype. Har du en personligt ejet virksomhed, kan du blot benytte dit private NemID for at logge på eBoks erhverv. Drejer det sig om andre virksomhedstyper eller foreninger, skal du bruge en medarbejdersignatur.

Medarbejdersignaturen leveres af Nets og er en NemID-valideret signatur, som kan bruges af ejere, ledere, bestyrelse og ansatte i virksomheder, når disse personer skal legitimere sig på virksomhedens vegne. Du kan læse mere om medarbejdersignatur og bestille din NemID Medarbejdersignatur her.

Fejl og support

Oplever du problemer med e-Boks? Du kan tjekke driftsstatus for e-Boks her. Du kan også kontakte brugersupporten hos eBoks via chat eller på telefon 82 30 32 30. Åbningstiderne er 09:00- 20:00 (mandag til søndag) og 10:00- 15:00 på helligdage.

eBoks: FAQ

Har eBoks problemer?
Fra tid til anden kan der opstå problemer med eBoks. Du kan se de seneste driftsopdateringer på eBoks’ hjemmeside.

Har eBoks fået ny app?
I efteråret 2019 kom en ny version af eBoks-app’en på markedet. Den nye app havde fået en række designmæssige opgraderinger, ligesom funktionerne i eBoks Plus var blevet tilføjet. I eBoks Plus finder du en række smarte funktioner indrettet i et brugergenereret kartotek.

Har alle en eBoks?
Alle danskere over 15 år skal kunne modtage digital post fra det offentlige. Du bestemmer selv om du vil bruge eBoks eller Borger.dk til din kontakt med offentlige myndigheder.

Hvor mange bruger eBoks?
eBoks har mere end fem millioner brugere i Danmark, men platformen findes også udenfor Danmark. På globalt plan har eBoks mere end 16 millioner brugere. I Danmark er det et krav at have en digital postkasse. 95 procent af de borgere, der er tilmeldt digital post, benytter eBoks (via app eller web) mens 5 procent benytter borger.dk.

Hvem ejer eBoks?
eBoks ejes af Nets og PostNord.

Kan man fravælge eBoks?
I Danmark er det et krav, at personer over 15 år kan modtage digital post fra det offentlige. Du bestemmer til gengæld selv, om du vil benytte eBoks eller det offentliges egen løsning, som du finder på borger.dk. Hvis du ikke har mulighed for at modtage posten fra det offentlige digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage din post som almindelig papirpost. Læs mere om fritagelse fra digital post her.

Hvad er eBoks Plus?
eBoks Plus er en tilføjelse til den nyeste version af eBoks-app’en. I eBoks Plus kan du oprette dit eget kartotek og holde styr på vigtige dokumenter, kvitteringer, beviser og attester. Du aktiverer selv din eBoks Plus profil i app’en, hvor du vælger hvilke funktioner, du ønsker at benytte.